Hur sjukt?

Hur sjukt är det inte när man pratar om cancer som om det vore en bakterie....en förkylning eller kanske som den där vidriga kräksjukan? När det känns som att alla runt omkring än plötsligt drabbas, det är röntgen, behandlingar och operationer. Man träffas och fikar med droppställningar surrande i rummet (sjukhuset), man jämför blodvärden och gifter, utbyter skräckhistorier och drömmar.
 
Helt plötsligt satt jag själv i väntrummet med en remiss, en knöl i bröstet...röntgen och ultraljud. Hur mycket ångest och jobbiga känslor kan man stuva ihop i sin kropp? Rädslan över att själv drabbas och bli patient och offer, det räcker liksom nu... ja allt detta blev väldigt tungt. Så tungt att jag inte vågat berätta mer än för ett par. Orkar inte besvära andra med mer oro, orkar inte bryta ihop igen, rädd för att inte ta mig upp...enklast att låta det va, spara energin till rätt saker. Hmmm...
Den här gången var det inget farligt, inget att oroa sig för...jag är inte sjuk! Fick snabba besked tack och lov.
 
Det är mycket som är sjukt i en sjuk värld. Man tappar greppet om vad som är normalt. Man läser och pratar mycket med andra i samma situation. Man tvingas klara av saker och gå igenom sånt som man inte borde orka med. Men vi har orkat med mer än ett år nu, vi fortsätter kämpa och glädjas åt alla små ljusglimtar.
 
Den här veckan finns tre personer/familjer i mitt hjärta lite extra mycket.
-En familj som haft en lång och fruktansvärt tuff resa. En mamma med sitt barn som är mer än värd att komma iväg till sol och värme- jag håller mina tummar för er och positiva resultat <3
-En andra familj som tvingas bege sig till Lund, tuffa undersökningar och mycket oro...ovisshet är fruktasnvärt tärande...tänker på er <3
-En tredje person som jag lärt känna på kort tid. Du har fått utstå så mycket smärta på flera olika plan under hela 2012- nu vill vi se br MR-svar i veckan <3
 
Det finns många som behöver lite extra kärlek, omtanke och pepp. Jag vet att alla blir glada för en kram eller en hälsning. Jag passar på att åter igen uppmana alla om att kika in här! Ge en kram till dem som behöver det allra mest!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0